Riksrevisjonens rapport om læremidler i norsk skole ble publisert i dag, og den gir et tydelig bilde av dagens digitale undervisningsmiljø. Det er sjokkerende at kun rundt 1 % av skolens totale budsjett brukes på læremidler. Dette understreker at til tross for en økende digitalisering, er investeringene i sentrale læringsverktøy altfor lave.
– Vi ser Riksrevisjonens rapport som en viktig veiviser for en mer målrettet digitalisering av skolen. Det er ingen tvil om at vi må styrke lærernes digitale kompetanse for å utnytte det fulle potensialet i de digitale læremidlene.
Fredrik Syversen, leder av TEK Norges arbeid innen digitale læremidler.
Rapporten viser at norske elever bruker mye tid på digitale ressurser, og at antallet tilgjengelige læremidler øker. Dette er en positiv utvikling som reflekterer at skolen tar i bruk de mulighetene digitaliseringen gir.
Den store utfordringen, som Riksrevisjonen også belyser, er at det ikke er lagt tilstrekkelig til rette for god pedagogisk bruk av disse verktøyene. Dette er en felles oppgave for både myndigheter, skoleeiere og oss som leverandører.
– Å investere i lærernes kompetanse er den mest effektive måten å sikre at de digitale verktøyene blir brukt til det beste for elevene. Vi må gå fra en teknisk implementering til en pedagogisk forankret bruk av digitale læremidler, sier Syversen.
Vi ser på Riksrevisjonens funn som en klar oppfordring til handling:
TEK Norge og EdTech-bransjen er klare for å ta en aktiv rolle i arbeidet videre. Vi ønsker å samarbeide med myndighetene, kommunene og lærerne for å bygge en digital skole som er rustet for fremtiden. Vi er overbevist om at digitale læremidler, i kombinasjon med økt pedagogisk kompetanse, er avgjørende for å gi alle norske elever en relevant og engasjerende utdanning.
– Dette er en felles dugnad for å løfte norsk skole inn i fremtiden. Ved å bygge videre på funnene i rapporten og satse på kvalitet, kompetanse og et mangfold av læremidler, kan vi sikre at alle elever får de verktøyene de trenger for å lykkes
Fredrik Syversen i TEK Norge