Riksrevisjonen bekrefter behov for mer digital kompetanse i skolen, ikke mindre. – Sjokkerende at kun 1 % av skolebudsjettet går til læremidler, mener TEK Norge.

Nyheter | 20. august 2025

EdTech, Kompetanse

Riksrevisjonens rapport om læremidler i norsk skole ble publisert i dag, og den gir et tydelig bilde av dagens digitale undervisningsmiljø. Det er sjokkerende at kun rundt 1 % av skolens totale budsjett brukes på læremidler. Dette understreker at til tross for en økende digitalisering, er investeringene i sentrale læringsverktøy altfor lave.

Vi ser Riksrevisjonens rapport som en viktig veiviser for en mer målrettet digitalisering av skolen. Det er ingen tvil om at vi må styrke lærernes digitale kompetanse for å utnytte det fulle potensialet i de digitale læremidlene.

Fredrik Syversen, leder av TEK Norges arbeid innen digitale læremidler.

Fredrik Syversen, leder for digitale læremidler i TEK Norge.

Rapporten viser at norske elever bruker mye tid på digitale ressurser, og at antallet tilgjengelige læremidler øker. Dette er en positiv utvikling som reflekterer at skolen tar i bruk de mulighetene digitaliseringen gir.  

Den store utfordringen, som Riksrevisjonen også belyser, er at det ikke er lagt tilstrekkelig til rette for god pedagogisk bruk av disse verktøyene. Dette er en felles oppgave for både myndigheter, skoleeiere og oss som leverandører. 

– Å investere i lærernes kompetanse er den mest effektive måten å sikre at de digitale verktøyene blir brukt til det beste for elevene. Vi må gå fra en teknisk implementering til en pedagogisk forankret bruk av digitale læremidler, sier Syversen. 

Vi ser på Riksrevisjonens funn som en klar oppfordring til handling: 

  1. Vi må samarbeide for å gi lærerne den kompetansen og verktøyene de trenger for å utnytte potensialet i de digitale læremidlene. Kun med god pedagogisk bruk kan vi sikre at elevene får best mulig læringsopplevelse. 
  1. Vi må sørge for valgfrihet og balanse, slik at vi sikrer lærerens autonomi. Det må være en god balanse mellom digitale og andre læremidler, og den balansen bør være opp til hver enkelt skole å vurdere og etablere. 
  1. Kvalitet og universell utforming må sikres. Rapporten bekrefter at universell utforming av digitale læremidler er positivt og bidrar til en mer inkluderende skole. Norske EdTech-leverandører jobber kontinuerlig med å utvikle løsninger som er tilpasset ulike elevers behov, med fokus på funksjoner som nivåtilpasning og god tilgjengelighet for alle. 
  1. Det er behov for et konkurransedyktig marked. For å drive innovasjon og kvalitet er et levende og konkurransedyktig marked av stor betydning. TEK Norge representerer de private aktørene som hver dag investerer i forskning, utvikling og pedagogisk innhold for å gi skolen valgmuligheter og de beste verktøyene som finnes. Rapporten nevner at NDLA kun står for 1 % av Feide-innloggingene, et tall som reflekterer at gratis er en dårlig drivkraft for kvalitet og innovasjon i markedet for videregående skole. Derfor mener vi det er avgjørende med et mangfold av aktører for å sikre et sterkt, innovativt og dynamisk tilbud til norske elever. 

TEK Norge og EdTech-bransjen er klare for å ta en aktiv rolle i arbeidet videre. Vi ønsker å samarbeide med myndighetene, kommunene og lærerne for å bygge en digital skole som er rustet for fremtiden. Vi er overbevist om at digitale læremidler, i kombinasjon med økt pedagogisk kompetanse, er avgjørende for å gi alle norske elever en relevant og engasjerende utdanning. 

– Dette er en felles dugnad for å løfte norsk skole inn i fremtiden. Ved å bygge videre på funnene i rapporten og satse på kvalitet, kompetanse og et mangfold av læremidler, kan vi sikre at alle elever får de verktøyene de trenger for å lykkes

Fredrik Syversen i TEK Norge

Bli medlem!

Les mer om hvorfor din bedrift bør bli medlem av TEK Norge

Medlemskap